Souhrn z workshopu: Jaká byla cesta k digitalizaci ve slévárně Beneš a Lát?
O tom, že digitalizace je běh na dlouhou trať, který se však rozhodně vyplatí, se ve středu 29. 11. přesvědčili účastníci workshopu Živá (datová) továrna pořádaného konsorciem Brain4Industry. Zástupci slévárny Beneš a Lát se svými hosty s velkou otevřeností sdíleli své zkušenosti na cestě k digitalizaci. „Sběr dat a práce s nimi nás podržely v krizových letech, kdy jsme se všichni potýkali s covidem, geopolitickými konflikty i zvyšujícími se cenami energií. Troufnu si říct, že bez digitalizace bychom jako firma v této době nepřežili,“ říká Svatopluk Runčík, generální ředitel slévárny Beneš a Lát, s tím, že to je také důvod, proč chtějí své zkušenosti sdílet dál.
První kroky digitalizace
Konsorcium Brain4Industry a klíčoví aktéři digitalizace v rodinné slévárně Beneš a Lát připravili společné setkání, na němž otevřeně a velice konkrétně ukázali účastníkům svou cestu postupné digitalizace od prvopočátků až do současnosti, od digitalizace účetních dokumentů až po celý výrobní proces a plánování.
„Od statusu, kdy jsme sledovali, zda stroj jede nebo nejede, jsme se rozhodli, že musíme stroje naučit mluvit,“ popsal první zkušenosti s digitalizací Svatopluk Runčík.
Zmínil také konkrétní momenty, kdy při implementaci prvních kroků naráželi na různé překážky, ať už technické nebo procesní. Jednou z nich bylo např. nedostatečné řešení na tehdejším trhu, které nakonec dovedlo slévárnu k vybudování vlastního interního systému pro měření a správu dat.
První zkušenosti s digitalizací
Na Svatopluka Runčíka navázal Jakub Beneš, který se věnoval konkrétní práci s daty. I on upozornil na množství slepých uliček a mylných předpokladů, které mohou firmy vést ke špatným závěrům a výsledkům. Krok za krokem tak účastníky vedl procesem digitalizace na základě vlastní zkušenosti a upozorňoval na momenty, které je potřeba si správně nastavit a vyhodnocovat.
Důležité je stanovit si, co chceme měřit a proč, jak to chceme měřit, kde měření začít a jak si stanovit priority, kdo má tvořit tým pro digitalizaci, jak a kde měření vizualizovat a v neposlední řadě jak správně data interpretovat a vyhodnocovat.
Finance, evidence, procesy, plánování
Zkušenosti z práce s daty a jejich využití pro finanční účely a plánování představil Jan Lát, který opět zdůraznil důležitost správné a jednotné intepretace získaných dat pro skutečně plnohodnotné a odpovědné rozhodování. Ukázal také, jak je na základě získaných dat a jejich historie dnes slévárna schopna predikovat svou výrobu a sezónnost a lépe a efektivněji řešit požadavky zákazníků a porovnal výsledky získané umělou inteligencí s prací obchodníků.
Celé setkání doprovázel svými odbornými zkušenostmi šéf IT oddělení Zdeňko Piovarči, který následně seznámil zúčastněné hosty s vlastními zkušenostmi a různými řešeními. Představil vlastní IT řešení slévárny, jeho nastavení, automatizace a sledovaná data. Upozornil také na data, která by firmy při nastavování svých požadavků neměly opomenout, ale také nutnost data čistit a aktualizovat požadavky na jejich sběr.
Reference účastníků
Účastníci ocenili hlavně možnost ptát se na konkrétní otázky, zkušenosti a řešení, ať už z perspektivy manažera, technika nebo z pohledu IT specialisty. Zajímalo je především to, jak na zkušenostech z minula postavit strategii pro digitalizaci v budoucnu. Ocenili také možnost nahlédnout přímo do provozu slévárny a kromě každodenního chodu zhlédnout reálné zapojení sběru dat a jejich vyhodnocování v praxi.
Všichni řečníci prokázali, že pro úspěšný výsledek digitalizace je klíčem především osvícený management, kvalitní IT podpora, vysoká osobní motivace a nadšení a otevřená komunikace napříč celou společností.
V příštím roce se na tyto a podobné akce můžete těšit v rámci vzdělávacích programů Brain4Industry. Navíc již na 7. prosince připravujeme akci Společně k efektivnější výrobě, kde na vás čeká řada dalších osobních zkušeností a případových studií. Bližší informace o akci najdete ZDE.
Autor: Michaela Winklerová